Anthony Bourdain’s Kitchen Confidential

via travelchannel.com

Ok, primele lucruri la inceput: Exista editura Litera care are o colectie de literatura premium,  mai tarziu si o explicatie.

     Pe Bourdain am inceput sa-l cunosc in felul in care cunosti multi oameni din cultura populara de azi. Mentionat aici, discutat acolo si astfel ramas mult timp undeva la periferia cunostiintelor mele constiente. Apoi intr-un moment de revelatie mi-am dat seama ca emisiunea pe care o realizeaza este exact ce iubesc mai mult in ce priveste emisiuniile TV, mancare si calatorie. Da, am vazut si episodul de reputatie infama cu Romania si m-am si mirat de parerile dragilor mei compatrioti dintre care unii probabil ca traiesc in locuri unde lumina doar cu greu ajunge (vizitati blogul lui Anthony si cititi comment-urile la post-ul cu Romania). Omul e sincer, si asta se vede in tot ce face, si are genul de personalitate care te atrage tot mai mult si prin care reuseste sa te distreze in orice situatie s-ar gasi. Nu a trecut astfel prea mult timp si am reusit sa ajung la originia faimei sale. Undeva prin anul 2000, fiind un chéf la un restaurant newyorkez si cochetand cu literarul a scris un articol in Times despre mici chestii la care sa fii atent cand mergi sa mananci la restaurante, un fel de ponturi din interior.

    Restul e literalmente istorie, articolul a avut succes salbatic si s-a dezvoltat rapid intr-o carte. Am ales sa discut despre autor in introducere dintr-un motiv simplu si destul de evident, cartea este o autobiografie presarata cu tot felul de povesti si sfaturi din lumea culinara, o autobiografie captivanta si tumultoasa, la fel ca viata personajului. Reuseste sa te poarte intr-un ritm amagitor de usor prin locurile si prin intamplarile care l-au marcat si de care, dupa o viata de lucrat in industria culinara isi aminteste cu drag. La fel ca omul, cartea e cinstita, nu face compromisuri nici la limbaj,  nici la intamplari, si ajunge sa spun ca e presarata cu destule chestii deocheate si povestiri strambe incat sa te faca sa te uiti mai atent la fiecare bucatarie de restaurant pe langa care treci. Imaginea pe care o picteaza bransei si profesiei de bucatar cu siguranta te va face sa te uiti cu alti ochi la barbatii si femeile care o populeaza, eu cel putin am acum un interes admirativ in ochi, de fiecare data cand imi este permis sa fur o privire in lumea bucatariilor profesionale.

    Cartea merita, si cel mai mult merita, daca aveti ocazia, sa va luati audiobook-ul narat chiar de autor, audible avea la un moment dat niste oferte interesante. Ok, asta e pe langa un exercitiu in exprimarea unei opinii in scris si participarea mea la concursul de aici, de unde si prima propozitie.

Lasă un răspuns

